Jak zadbać o jakościowy sen dziecka?

Jak zadbać o jakościowy sen dziecka...

 

        Pierwsze miesiące w roli rodzica są dość wymagającym czasem. O ile w początkowym okresie możemy jeszcze czerpać z sił nagromadzonych podczas „życia bez dziecka”, to później energii może już brakować, zwłaszcza że kiedy ją odzyskiwać, gdy nasze ukochane maleństwo nie śpi w nocy?

 

U nas właśnie tak było. Pobudki w ciągu nocy dosłownie co 15 minut, dużo płaczu, smutku, stresu i niemałe zmartwienie. Byliśmy kompletnie bezradni, ponieważ nie wiedzieliśmy, jak możemy pomóc maluchowi w tej sytuacji.

 

Zostaliśmy zmuszeni do tego, aby wypracować najlepsze i najbardziej skuteczne metody dotyczące snu naszych pociech. Oczywiście wielokrotnie słyszeliśmy tekst: „Jak się zmęczy, to będzie spał”, niemniej jednak znając swoje dziecko, śmiało odpowiadaliśmy: „No… nie do końca”.

 

Podstawy higieny snu

 

         Generalną zasadą, jaką się kierujemy, jest umiar i ogólnie pojęta higiena snu. Czym ona tak właściwie jest? W skrócie dotyczy rytmu dnia, a konkretniej jego powtarzalności. Cykliczność daje dziecku wyraźne sygnały, że w danej porze dnia, będą się odbywać konkretne działania. O ile powtarzalność jest dość trudna, a zarazem nudna dla dorosłego człowieka, dla regulacji snu dziecka może być zbawienna. W kilku punktach przedstawię swoją perspektywę, opisując „co i jak” na podstawie własnych obserwacji oraz przetestowana tychże zasad na własnej skórze!

 

        ZADBAJ O RYTM DNIA. Warto uświadomić sobie, że dziecko potrzebuje nauczyć się tego, jak wygląda świat „od zera”, a stały rytm dobowy pozytywnie oddziałuje na ten proces. Powtarzalność wpływa na zapamiętywanie, w związku z tym cykliczność pomoże malutkiemu organizmowi rozpoznawać porę, kiedy powinien wydzielać melatoninę, a kiedy zamiast tego przeznaczać całą energię na rozwój i zabawę.

 

        ZAPEWNIJ POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA. Niepewność, rozdrażnienie i wiele innych trudnych emocji wpływa na brak poczucia bezpieczeństwa, co naturalnie łączy się z punktem pierwszym oraz troską o rytm dnia. Dziecko znając dokładnie plan dnia, wie, co po czym następuje, dzięki czemu czuje się bezpiecznie i pewnie, mogąc czerpać z zabawy jeszcze więcej radości.

 

        WPROWADŹ RYTUAŁY. Rytuały są kolejnym punktem na checkliście, który warto wprowadzić w życie. Wieczorna kąpiel przy przyjemnej cichej muzyce, delikatny zapach olejku eterycznego (np. z lawendy), brak pośpiechu, przygaszone światło czy też przyjemny masaż z oliwką to tylko część elementów, które mogą na stałe zagościć w codziennym repertuarze. Tego typu atrakcje zapewniają przyjemne skojarzenia z tą porą dnia, sprzyjając również lepszej organizacji snu. Co więcej, wpłyną one na powolne wyciszenie maluszka, będąc totalnym przeciwieństwem korzystania z urządzeń elektronicznych. Zdecydowanie odradza się używania tabletu, smartfona czy telewizora przed snem, ponieważ emitowane przez nie światło niebieskie powoduje zatrzymanie wydzielania się melatoniny oraz wpływa na pobudzanie emocji u dzieci.

        

        NIE ZAPOMNIJ O WYGODZIE I KOMFORCIE. Sucha pieluszka, wygodna piżamka dostosowana do pory roku i temperatury w pomieszczeniu (optymalna to około 19-22°C) to absolutna podstawa, jeśli chcemy mówić o komforcie dziecka w czasie snu. Ponadto przed położeniem maluszka warto przewietrzyć pokoik, unikając jednak tworzenia przeciągów.

 


               Nie bez znaczenia jest również wybór materaca i samego łóżeczka dla dziecka. Nam z pomocą przyszła metoda Marii Montessori, ponieważ wykonane w jej stylu łóżeczka są niskie, a dzięki temu bezpieczne. Gdy to możliwe starajmy się wybierać takie łóżeczka, które nie będą stwarzać niebezpieczeństwa spadnięcia z wysokości, ale zarazem nie będą powodować u dziecka poczucia zamknięcia. Zwróćmy też uwagę na sam wystrój pokoju, unikając w nim krzykliwych kolorów oraz zbyt wielu intensywnych bodźców. W pobliżu łóżeczka warto postawić świecącą się delikatnym światłem lampeczkę, którą należy na noc gasić. Na maluchy świetnie działa też spokojne wieczorne czytanie książeczek, ponieważ obniżony głos wprawia dzieci w leniwy i senny nastrój.

 

              To by było na tyle - kilka prostych nawyków, które mogą odmienić życie ;) Oczywiście pragniemy podkreślić, że nie jest to wywód czysto naukowy – wręcz przeciwnie! W naszym przypadku była to ciężka, okupiona potem i łzami nauka poprzez doświadczenie. O ile powyższe wskazówki mogą okazać się pomocne w wielu sytuacjach, mamy na uwadze też to, że każde dziecko jest inne. Nie warto więc porównywać się z innymi czy zamartwiać, że coś jest nie tak, „bo innych dzieci śpią bez problemu”.

Mimo tego, gdyby jeszcze 2,5 roku temu ktoś powiedział mi, że prześpimy całą noc, że dzieci przebudzą się tylko raz w ciągu nocy, że zasną bez płaczu albo że będą spały smacznie aż do 8.00 – nie uwierzyłbym. A JEDNAK! 🙂

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl